gândurile unui om mic într-un oraş prea mare · Psihologie

investim în obiecte, dar sufletul?

Suntem produsul unei generații născute pe internet, avem telefoane din ce în ce mai performante, gadgeturi care ne țin conectați și distrați în fiecare moment, de aceea investim bani frumoși în dependența noastră de tehnologie. Trebuie și vom avea cel mai bun i-phone, trebuie și vom avea tabletă, i-pad, laptop cât mai noi și scumpe și strălucitoare. Prin intermediul lor ne sunt hrănite toate nevoile: nevoia de afecțiune, de apreciere, de apartenență, de relaxare, nevoia de a uita și a ascunde sub preș suferința.

Cineva se mândrește cu investiția lui, își arată tableta și pe chip i se citește mulțumirea. Costa 16 milioane. Și ce dacă imaginea lui de sine este legată de un obiect care se poate strica oricând… Într-o lume conectată, devenim atașați emoțional de obiecte pentru a ne ascunde însingurarea. Cum nimeni nu-și mai dorește implicarea într-o relație reală, cu un om din carne, cum nimeni nu-și mai asumă dezamăgirile sau durerea provocate de acel cineva care ar ieși din viața noastră fără să privească înapoi, ne facem o casă din internet și suntem oarecum detașați, sau cel puțin așa credem. Dacă am prieteni virtuali, nu-i neapărat necesar să hrănesc relația și față în față, i-am oferit un mesaj pe facebook, poate o îmbrățișare și gata, e suficient. În lumea virtuală nu trebuie să fiu neapărat prezent, pot să citesc mesaje și să nu le răspund, pot să blochez pe cineva și să îl elimin din viața mea fără să îi dau drept la replică, pot să șterg și să înfrumusețez, să îmbogățesc realitatea.

Din însingurare și frustrare, din durere și îndoială țesem o pânză groasă între noi și telefon sau laptop. Un studiu din 2012 susține că în momentul în care simțim că oamenii apropiați nu ne oferă afecțiune ne legăm de o alternativă mai puțin periculoasă, non-socială, o alternativă tehnologică, un obiect care ne oferă securitate. Dacă părinții mei nu îmi oferă dragoste, eu am 2000 de prieteni pe facebook cu care pot să râd, care îmi scriu mesaje de ziua mea și îmi oferă fotografii cu torturi pixelate, dacă tocmai am fost părăsită, sunt cu siguranță bărbați în lista mea care îmi vor spune că sunt frumoasă și minunată și nu a fost vina mea (desigur înainte de asta postez o fotografie nouă în care îmi ascund lacrimile și disperarea sub machiaj și haine noi).

În statele unite, un alt studiu ne descrie  anxietatea și teama noastră de a fi deconectați de la internet, ne este mai frică să ne rătăcim telefonul sau computerul decât să ne pierdem inelele de logodnă și ne înfurie spațiile în care nu găsim electricitate să ne încărcăm laptopurile. Tehnologia a încetat doar să ne facă viața mai ușoară, ne face și sufletul mai ușor. Ne hrănește toți demonii, îi ascunde sub paturi și ei ies la lumină fix atunci când nu mai avem prin preajmă smartphone-ul sau când pică facebook-ul.

Deși rațional înțeleg dependența noastră, emoțional și eu sunt parte din cei pe care i-am descris mai sus. Ieri mi-am dat seama că laptop-ul meu este prea învechit și nu pot să mă joc ceva, m-am simțit pierdută și dezamăgită de el, de aparatul-minune a cărui singură vină a fost că nu este updatat, că nu mă ajută să îmi petrec ore din viață uitând de responsabilitățile mele, că nu îmi oferă liniștea pierderii de timp iresponsabile. Când mi-am spart display-ul, am plâns. Fiindcă laptop-ul mi-a ținut loc de prieteni, de familie, de iubire. Și poate e ipocrit că am scris articolul acesta vorbind în general, poate că dependența mea a fost conștientizată și-mi pun cenușă în cap și vreau doar să mă disculp.

Cert este că voi încerca să fiu mai atentă la ce simt legat de obictele din jurul meu și voi încerca să investesc mai mult în oameni, chiar dacă asta înseamnă risc, un risc pe care n-am fost dornică să mi-l asum până la capăt.

Lasă un răspuns

