Poezii

Interviu cu mine despre mine si despre poezia mea.

-Interviul a apărut în numerele 25 și 26, Revista Flacăra lui Adrian Păunescu și a fost realizat de Claudia Minela. 🙂

532617_402672036436671_1810100667_n

„Raluca Neagu îmbracă poezia în hainele copilăriei, o lume prolifică elegiei, purificată de imagini realizate de o simbolistică elevată, psihologică, filosofică, păstrând un nucleu al maturităţii în devenire. Un discurs liric bine stăpânit de un condei sigur, în care realul se deschide suprarealului, creionând imagini originale care merită atenţia cititorului acestui gen liric, etceterist – ,,am gasit poezia închisă într-o inimă aruncată în ocean ca o comoară/ cuvintele grămăjoare de nisip îţi puteau intra printre gene şi atât/ nu eşti uşor de impresionat valurile sufletului tău nu pot fi conduse/ de-asta am fugit la cerul acela de apă şi am căutat liniştea ta./ când am găsit poezia asta plină de corali şi alge m-am bucurat ca un copil/ aveam încă scoici agăţate de păr şi o meduză pe care o subestimasem/ îmi pişcase degetul, dar nu mai conta puteam strânge luna într-o fotografie/ alergam norii şi multe alte năzbâtii din astea/ iubirea poate încăpea într-o poezie şi mai presus de toate/ fericirea ne transformă-n păsări./ aşa am devenit poetă/ dragii bunicii.”

S-o cunoaştem aşadar pe Raluca Leontina Neagu,  din Călăraşi.” -Claudia M.

C.M. –  Când a început pasiunea ta pentru poezie?

Pasiunea pentru poezie a început prin clasa a VIII-A când mă săturasem de citit romane polițiste sau thriller și am vrut să citesc și altceva.

C.M. – Eşti printre puţinii tineri care încă mai citesc. De unde această sete pentru lectură?  Te-a ajutat să evoluezi în poezie?

Lectura a fost întotdeauna un prieten de nădejde, un martor tăcut al maturizării mele. Desigur că am fost și „ghidată” în acest sens de domnul învățător în clasele primare și mai târziu de diriginta mea Mihai Simona, care ne-a impulsionat mereu să cerem mai mult și mai bine de la noi. Eram trimiși uneori săptămânal la bibliotecă să conspectăm din studii critice, aveam proiectul „Luna și cartea”, în cadrul căruia primeam un titlu și pentru o notă bună, făceam recenzie cărții.

Tot ceea ce am citit s-a sedimentat și a fost expus într-o formă sau alta în poezia mea. Cărțile și lectura sunt extrem de importante pentru un om care creează, fiindcă ai nevoie de experiențe și de magia unor elemente, de tematică interesantă, de simboluri mai neobișnuite, ba chiar și de unele personaje pe care le preiei din carte și le introduci în versuri.

C.M. – Ai terminat anul trecut liceul, luând examenul de bacalaureat cu notă mare. Fiind o tânără ambiţioasă, extrem  de serioasă şi matură pentru vârsta ta, responsabilă, ai câştigat încrederea colegilor tăi,  fiind aleasă reprezentanta lor. Care erau nemulţumirile voastre? Dacă ar fi să schimbi ceva în învăţământ, în segmentul  literatură, ce-ai schimba, pentru ca adolescenţii să fie atraşi de lectură?

Pe vremea când învățam pentru bac, auzeam colegi plângându-se din cauza comentariilor la anumite texte poetice. În principal, teama lor cea mai mare era să nu pice poezia la bac și deși recunoșteau că au anumite probleme când vine vorba de interpretarea versurilor, toți se axau pe roman sau nuvelă. Contrar lor, eu mă rugam să avem un subiect pe poezie și rugăciunile mi-au fost ascultate. Dacă aș putea schimba ceva aș mai înnoi din autori, cel puțin pe segmentul poetic. Sunt câteva nume, repetate obsesiv și altele ignorate. În opinia mea, un poet optzecist este mai atractiv pentru elevi decât Eminescu. Ar trebui să mai citim/studiem și poezia de dincolo de granițele noastre, să vedem ce au însemnat anii 50-80 în Franța, în America.

C.M.  – Ai participat la diverse concursuri  de poezie, atât în perioada liceului,  cât şi după terminarea acestuia.  Ai fost de multe ori dezamăgită ascultând creaţiile celorlalţi participanţi care au câştigat primele locuri. Te rog să răspunzi sincer, aşa cum discutăm  aproape zilnic, juriul notează  corect lucrările participanţilor?

E o întrebare grea pentru că de puține ori sunt prezentate notele participanților. Desigur că uneori am mai auzit de mici favoritisme și am fost ușor afectată, dar peste tot se întâmplă așa.

C.M. – Aş vrea să mă refer acum la ,,Concursul Naţional Agatha Grigorescu Bacovia’’ care s-a desfăşurat la Mizil, unde tu ai câştigat premiul III. Ce ţi-a plăcut şi ce nu ţi-a plăcut la acea festivitate de premiere?

Mi-au plăcut tinerii din sala, mi-a plăcut faptul că primăria de acolo chiar se implică și organizează destule concursuri pentru un oraș atât de mic. Mi-ar fi plăcut totuși mai puține abateri de la discuția „cultură” la discuția „politica sau ce-ne-facem-cu-țara-asta”.

C.M –  Eşti copilul pe care şi l-ar dori orice mamă, inclusiv eu. Citindu-ţi poeziile, am fost impresionată în mod special de cele în care vorbeşte copilul cu gândire matură, copilul care ştie exact ce simte pentru oamenii din viaţa lui. Ai o slăbiciune pentru tatăl tău, iar cele două poeme au o tristeţe profundă care sapă durere în sufletul celui care le citeşte. De ce atâta tristeţe,  Raluca?

Pentru că lumea nu e un loc unde îți cad lucrurile dorite din cer, lumea nu este un curcubeu și nu pot vedea întotdeauna partea plină a paharului, acolo unde ea nu există. Mă întristez de neputință și mă revolt, luptând cu singura armă pe care o am-poezia.

C.M. – Revenim la un alt moment important din viaţa ta, festivalul liceenilor ,,Licart’’. Vorbeşte-ne despre el, despre oamenii pe care i-ai cunoscut acolo, despre experimentele făcute de amfitrionul concursului, Răzvan Ţupa!

Tabăra Licart mi-a oferit oportunitatea unor workshop-uri cu Răzvan Țupa și o mini-excursie minunată. Am avut în fiecare zi un nou joc poetic, un nou experiment literar și discuții despre performing-ul poeziei, despre anumiți autori de care eu nu auzisem până atunci, chiar spre final am ascultat un fel de scurt istoric al poeziei, pe care Răzvan ni l-a prezentat. Am plecat îmbogățită spiritual de acolo și pentru asta multe mulțumiri organizatorilor, lui Radu Herjeu și echipei sale.

C.M –  Anul trecut, prietenul nostru comun, poetul George Gîtlan, s-a oferit să-ţi sponsorizeze primul volum de versuri. Ai refuzat. De ce?

Pentru că nu m-am simțit capabilă de realizarea unui volum. Încă mai am de învățat, mai am de asimilat, de crescut. Nu cred că este momentul unui volum pentru că mi-ar plăcea ca acesta, când va apărea, să fie mai folositor cititorului decât mie.

C.M. – Setea pentru cultură şi gustul rafinat, a făcut din tine o tânără foarte atentă, exigentă în alegerea poeziilor. Eşti pretenţioasă, nu te mai impresionează orice. În discuţiile noastre  telefonice, care se prelungesc uneori până la două ore, vorbim despre cărţile citite, cârcotim despre  poeziile care ne repugnă. Ai fost aleasă în comisia de selecţie pentru antologia ,,Fractali’’ care va apărea spre finalul anului. Consider că în orice astfel de comisii părerea tinerilor este foarte imprtantă.  Faci parte din juriul Concursului Strada Mare, eşti membru activ al cenaclului Pariu pe Prietenie, activezi pe mai multe site-uri literare, ştiut fiind faptul că ai început pe Bocancul Literar, participi la diverse lansări de carte, ai apărut în câteva reviste şi antologii lirice, de puţin timp ai început să faci traduceri din Bukowski. Eşti în măsură să-ţi spui punctul de vedere, ţi-ai câştigat  acest drept. Ce îţi displace la poezia contemporană? Ce autori  recomanzi tinerilor?

Îmi displace alunecarea abruptă în vulgar și licențios. Chiar nu aș putea să scriu niciodată așa, pentru că eu pun mare preț pe emoție, pe mesaj. Autori contemporani sunt destui: Ștefan Ciobanu, Raluca Șandor, Oana Zahiu, Leonard Ancuța, Iv cel Naiv, Andrei Velea, Marius Ștefan Aldea.

C.M.  – Ce reprezintă poezia pentru tine? Ai primit sfaturi şi le-ai acceptat mai mult sau mai puţin. La rândul tău,  ce  reguli i-ai  îndruma  să respecte,  pe  tinerii debutanţi,  pentru ca poezia lor să fie citibilă? Există reguli esenţiale, din punct de vedere tehnic?

Poezia pentru mine este un medicament, o terapie și cum spuneam într-un text un mod de a „îndesa oameni în versuri fără să ucid”. Nu îmi place să dau sfaturi pentru că și poezia mea este de perfecționat. Tot ce pot spune este că urmăresc în poeziile mele anumite aspecte: să nu am repetiții deranjante, să păstrez un tablou complet, să existe armonie între imagini pentru că abundența lor uneori strică și se abate de la miez și să fiu sinceră cu mine și cu emoțiile mele din acel moment.

C.M. – În încheiere, te rog, dăruieşte cititorilor  revistei ,,Flacăra lui Adrian Păunescu’’  o poezie dragă sufletului tău, alături de un gând bun.

Cititorilor revistei le transmit un zâmbet de copil și o îmbrățișare de om mare. Sper să nu uite că totul are un sens și se întâmplă cu un motiv anume.

O sa aleg două strofe dintr-un poem drag mie, scris de Ion Caraion:

„— Doamne, să ne ajuți să te întâlnim pe Calea Lactee —

cuptoarele tale coc pâinea țăranilor triști:

dacă ai fi lângă noi, te-ai întâlni cu Iisus Hristos în tranșee

sau l-ai gasi mort în porumbiști.

Să ne culegi, Doamne, ca pe struguri

din alifia țarinelor, din vegetații de fier —

că… “noi pentru tine ducem acuma războiul acesta

mare cât o felie de cer”.

-Panopticum

Închei  acest episod, citându-l pe Ion Caraion care spunea despre puterea poeziei, în cartea sa ,,jurnal I”:,,nimic nu pare mai vulnerabil decât poezia – fie că trăgătorii văd, fie că sunt orbi arcaşii … ea conţine o forţă … o supleţe ce se insinuează dincolo de pumnii, armele, violenţa celor ce-i poartă război…ea este tocmai ceea ce nu se poate înfrânge decât tot prin poezie…”.

Să redăm poeziei supleţea de altă dată, aducându-i noi elemente care să stârnească interesul lectorului şi, de ce nu, admiraţia şi respectul.

Un gând despre „Interviu cu mine despre mine si despre poezia mea.

Lasă un răspuns

