De citit/ Recenzii

Despre Gelu Naum și Vasco da Gama

hyperliteratura-gellu-naumGellu Naum a fost unul dintre reprezentanții de bază ai suprarealismului românesc, putând fi numit chiar ultimul stâlp al acelei revoluții din poetica noastră. Naum este în opinia mea prea puțin amintit, deseori ignorat în manualele de limba română, și sunt bucuroasă că am reușit să  iau contact cu opera lui prin intermediul prietenilor, care mi l-au recomandat cu căldură. Înainte să citesc Vasco da Gama și alte pohemevolum primit cadou de la Alexander, știam despre Naum că a fost, alături de alții, precursor al fenomenului neomodernist. Știam ca opera lui presupune oniric, fantezie, alăturări inedite de imagini, sintestezie. Cam puțin. Am fost uimită recunosc, deși nu mi-au plăcut absolut toate textele. Unele dintre ele sunt foarte lungi și mesajul se diluează destul de mult, dar construcțiile sunt suprinzătoare și produc efecte în interiorul cititorului. Au forța să îți pătrundă în pori și să aștepte acolo trecutul, amintirea ta care să le dea un sens. ( Mă culegeam din tine. Te odihneai pe banca tăcerilor mele.”– Heraclit)

Sunt multe lucruri pe care le-am învățat citind volumul lui Naum:

* viața este o călătorie pe un ocean de oase, purtând uneltele esențiale: somnul, dragostea, sângele (Vasco da Gama);
* dacă pantofii tăi râd e pentru că se gândesc, tot așa cum dacă părul tău sună e pentru că visează (Tăcutele dimineți);
* în sobă cuvintele trosnesc ușor (Heraclit);
* șoaptele sunt apa adunată peste urmele tălpilor ei după ploaie (Malul albastru);
* afară noaptea ruginește câinii (Vulturi în vacanță);
* de câte ori șuieră cerul noi așteptăm zăpezile subpământene (De câte ori)

Totuși strofa aceasta m-a făcut să vreau mai multă poezie scrisă de Gelu Naum:

aceste femei mai frumoase decât cascadele
femeile care trec strada pentru o cauză sau alta
sau pentru nicio cauză
cu întunericul pe degete cu tăcerea pe sâni
călcând în picioare umbra arborilor care tresar
mângâind trecătorii adormiți
culcându-se pe trotuare sau aspirând ceața
ca pe un buchet de garoafe.

-Luna în ureche-

Lasă un răspuns

