Documentare · Ordinary Facts · Psihologie

Generaţia crescută între ziduri interconectate

4272465506_2a4934b16a

Rachel Dretzin și Douglas Rushkoff au realizat două documentare de excepţie, care radiografiază efectele internetului asupra dezvoltării tinerilor, oferind o perspectivă obiectivă despre fenomen, căutând puncte pro şi contra tehnologiei, evoluată peste limitele unor oameni, şi mai important, îndrăzind să se întrebe: viitorul, încotro?

Daca ar trebui să hotărăsc ce afectează cel mai mult internetul, cred că aş alege indubitabil, relaţiile interpersonale. Comunicarea virtuală tinde să înlocuiască libera conversaţie, avantajul cunoaşterii reale a celui din faţa ta. În documentarul Growing up online sunt o mulţime de afirmaţii care susţin această idee. Tinerii îşi trăiesc viaţa online, se joacă, schimbând identităţile, devin alţi oameni. Un prim element al comunicării pe care îl identific în situaţia virtualului este lipsa limbajului nonverbal si paraverbal. Ambele au o pondere de 90% în viaţa noastră şi este greu să îi păcălim pe ceilalţi cu ajutorul lor. În schimb, în lumea online totul poate fi falsificat. Nu ai nicio certitudine. Ceea ce ţi se comunică poate nu este cu adevărat real, pentru că nu ai semnale pe care să le interpretezi. De aici provine o nesiguranţă, iar tinerii crescuţi “online” nu o conştientizează. Dimpotrivă, ei iau lucrurile aşa cum sunt. Cred cuvintele transmise pe reţelele de socializare, transformă prietenia în competiţie, folosesc internetul pentru a relaţiona convenabil. Relaţionarea convenabilă este cea de faţadă. Oamenii pe care nu îi cunoşti te admiră dintr-o dată, îţi fac multe complimente, şi îi accepţi pentru că îţi place să fii în centrul atenţiei. Este plăcut să fii popular, chiar dacă eşti popular printre străini şi nu crezi că ţi se poate întâmpla ceva, doar eşti în zona ta intimă, în propriul dormitor, iar ceilalţi sunt poate la sute de kilometri distanţă.

INTERNET CAFEInternetul devine pentru tinerii americani o nevoie, o dependenţă, o problemă psihologică, toate acestea împreună formând “cea mai mare distanţă dintre generaţii care a existat”. Părinţii sunt neputincioşi, nu pot controla nimic, deşi au impresia că o fac, uneori simţindu-se intruşi în viaţa adolescenţilor. M-a impresionat acel tată care mărturisea că un e-mail trimis baiatului de la parterul aceleiaşi case este mai eficient decât a-l întrerupe din cele zece conversaţii pe care le poartă simultan, chemându-l la masă. Preocupaţi să discute cu străinii, copiii devin străini pentru cei dragi, cei care le sunt aproape cu adevărat. Părinţii pierd bătălia în faţa ecranului, sunt disperaţi pentru că nu mai pot comunica şi atunci fie trăiesc mereu cu teama că oricând copilul poate păţi ceva rău, pentru că interacţionează cu tot felul de oameni, fie învaţă să ţină pasul cu tehnologia. Interzicerea folosirii computerului poate duce la revolte în toată regula, deoarece tânărul îşi petrece 8-9 ore pe zi, jucând jocuri mai agresive sau mai atractive, discutând cu prieteni mai cunoscuţi sau total străini, verificând e-mail-uri, uneori făcându-le pe toate în acelaşi timp. Soluţia a fost găsită de guvernul din Coreea de Nord, o ţară foarte expusă tehnologizării, şi a fost prezentată în documentarul al doilea: Distracted by everything. Pentru a opri cazurile dramatice în care tineri au leşinat în internet-café-uri, deoarece erau prea ocupaţi cu jocurile video pentru a mânca, guvernul a recunoscut dependenţa de internet ca pe o problemă psihologică şi a înfiinţat tabere gratuite în care copiii coreeni îşi redobândesc copilăria, descoperind jocul în aer liber, jocul cu cei de-o vârstă cu ei, practic sunt reînvăţaţi să comunice.

Există o mulţime de alte probleme cauzate, amplificate de internet: tulburări de alimentaţie, depresie, conflicte iscate din nimic, chiar suicid. Acestea au fost analizate în primul documentar, în timp ce al doilea a avut o arie de extindere mai mare, vizând şi: probleme de concentrare, alterarea unor deprinderi ca scrisul şi cititul, manipularea, inventarea unui alt tip de prietenii. Totodată, sunt şi efecte pozitive ale dezvoltării tehnologiei: se pot vindeca anumite probleme legate de lipsa încrederii în sine, apar noi perspective, noi realităţi în care poţi fi cine doreşti, cum doreşti, se inventează modalităţi noi de învăţare, mai atractive, mai rapide, mai eficiente. Dincolo de aceste aspecte, rămâne problema interacţiunii dintre oameni. Ei nu mai au timp să asculte, vorbesc despre orice, nu se mai gândesc la sensuri şi privesc totul superficial.

Cum se rezolvă un conflict pe internet? Simplu: nu se rezolvă. Presat de ce vor crede ceilalţi despre tine dacă nu răspunzi prin replici agresive (doar nimeni nu îşi doreşte să pară slab, cu atât mai mult pe internet, unde totul este la vedere, accesibil oricui), intri în jocul vorbelor dure, în jigniri care nu se uită, se acumulează şi răbufnesc uneori în viaţa reală, soldându-se cu bătăi în toată regula, în care nimeni nu ştie de ce dă, în cine dă. Am putea crede că şcoala şi educaţia ar fi soluţii la acest barbarism virtual, dar şi profesorii se recunosc învinşi, mai ales în primul documentar. În al doilea, se pare că o profesoară încearcă să fie inventivă şi formează cursuri “altfel” în care materia este învăţată prin jocuri video. Mă întreb însă: cum se tratează dependenţa? Cu şi mai multă dependenţă? Există o “net-etichetă”, asemănătoare bunelor maniere, pe care copiii din Coreea o învaţă în cântece, încă din clasele primare. Acest lucru nu e valabil şi pentru America sau orice alt stat cu aceeaşi dezvoltare.

second-life

Tehnologia a evoluat atât de mult încât oamenii sunt veşnic legaţi de computer, având chiar o a doua viaţă virtuală. Jocuri ca Second Life sau World of Warcraft au format un nou tip de prietenii, un nou tip de relaţii. Creatorul Second Life susţine că alierea omului din pricina tehnologiei se poate vindeca doar cu şi mai multă tehnologie, o tehnologie ce permite intimităţi, tandreţe. Oamenii din Second Life nu mai sunt singuri, ci au relaţii cu oricine, orice fel de relaţii, această libertate atrăgând din ce în ce mai multe persoane, care îşi vindecă singurătatea online. Teoretic, sună frumos, practic eşti tot singur în apartamentul tău cu iluzia că ai o familie în care faci cum doreşti, îţi îndeplineşti orice fantezie. Iluziile nu fac bine relaţiilor interpersonale reale, pentru că avem nevoie de atingeri, avem nevoie de contact vizual pentru a comunica, pentru a nu exista singurătate şi luptă.

Nu doar viaţa de familie sau viaţa socială sunt afectate de evoluţia tehnologiei, ci şi cea profesională. Există o firmă în care toate şedinţele se discută virtual, toate conferinţele nu au niciodată loc în realitate, iar angajaţii nu se cunosc faţă în faţă. Cum poţi dezvolta o afacere, dacă nu ştii cum este şi ce îşi doreşte colaboratorul tău? Oamenii nu spun uneori adevărul, sau nu spun suficient, de aceea avem nevoie de o conversaţie reală, în care să identificăm sentimentele celuilalt, disconfortul sau revolta, să prevenim frustrarea şi conflictul.

Concluzionând, este clar că evoluţia tehnologiei ne afectează. Unii conştientizează efectele când sunt deja dependenţi, alţii sunt încântaţi că nu mai există graniţe, piedici, unii se luptă cu fenomenul, alţii s-au resemnat. Cert este că încă nu ştim în ce măsură această evoluţie ne va afecta pe viitor şi cât vom pierde, cât vom câştiga. Tehnologia ne provoacă să ne resetăm valorile, şi probabil că ne vom găsi un echilibru, dar va dura, iar până atunci, continuăm să fim o generaţie crescută între ziduri interconectate.

 

Growing up online, http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/kidsonline/view/

Digital nation, http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/digitalnation/view/

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s